دوره دوم فلسفه و فراماسونری: از فلورانس تا کمبریج

توضیحات دوره

دوره دوم فلسفه و فراماسونری: از فلورانس تا کمبریج

این دوره به بررسی عمیق پیوند میان فلسفه و فراماسونری در دوره دوم تاریخ ماسونی می‌پردازد؛ دوره‌ای که از خاستگاه‌های فکری در فلورانس آغاز شده و تا جریان‌های فکری پیشرو در کمبریج امتداد می‌یابد. در این برهه، اندیشه ماسونی با جریان‌های اصلی روشنگری و فلاسفه برجسته عقل‌گرا و تجربه‌گرای این دوران در هم تنیده می‌شود. هدف اصلی این دوره، کندوکاو در خاستگاه‌های مدرنیته آغازین است که بر بنیاد ایده محوری ماسونی یعنی تکوین نور متأصله طبیعی شکل گرفته است.

پیوند فراماسونری و روشنگری: زایش انسان مدرن

در این دوره، به تحلیل چگونگی تأثیرگذاری متقابل فراماسونری و اندیشه‌های روشنگری خواهیم پرداخت. چگونه اصول روشنگری مانند عقلانیت، آزادی اندیشه، مدارا و پیشرفت در ساختار و نمادهای فراماسونری بازتاب یافتند و در مقابل، فراماسونری چگونه به بستری برای ترویج و گسترش این ایده‌ها در میان نخبگان و روشنفکران اروپا تبدیل شد؟ بررسی خواهیم کرد که چگونه فراماسونری، با تأکید بر برابری، برادری و بهبود اخلاقی فردی و اجتماعی، به یکی از نهادهای کلیدی در شکل‌گیری آگاهی و هویت انسان مدرن تبدیل گشت.

فلاسفه عقل‌گرا و تجربه‌گرا در بستر ماسونی

تمرکز ویژه‌ای بر نقش فلاسفه عقل‌گرا (مانند دکارت، اسپینوزا و لایب‌نیتس) و تجربه‌گرا (مانند لاک، بارکلی و هیوم) در این دوره خواهیم داشت. آیا می‌توان ریشه‌های اندیشه‌های این فلاسفه را در مفاهیم ماسونی یافت؟ یا به عکس، چگونه ایده‌های آن‌ها بر تکامل فکری و ساختار تشکیلاتی فراماسونری تأثیر گذاشت؟ به عنوان مثال، ایده "معمار بزرگ جهان" در فراماسونری، چگونه با مفهوم خداوند در فلسفه عقل‌گرایان و یا نگاه به نظم طبیعی در تجربه‌گرایان پیوند می‌خورد؟ تحلیل خواهیم کرد که چگونه این فلاسفه، با تأکید بر عقل و تجربه به عنوان دو منبع اصلی شناخت، زمینه‌ساز درک جدیدی از جهان و جایگاه انسان در آن شدند که با آرمان‌های ماسونی همخوانی داشت.

فلورانس تا کمبریج: مسیر تکوین اندیشه

این دوره، سفری فکری از فلورانس رنسانس، که خاستگاه‌های بسیاری از ایده‌های انسان‌مدار و بازگشت به خرد باستانی را در خود پروراند، تا کمبریج دوران روشنگری خواهد بود. در فلورانس، بذرهای اندیشه‌هایی که بعدها در فراماسونری بالیدند، کاشته شد؛ ایده‌هایی چون تناسبات طلایی، هندسه مقدس و جستجوی دانش پنهان. سپس، مسیر تکامل این ایده‌ها را در بریتانیا دنبال خواهیم کرد، جایی که لژهای بزرگ فراماسونری شکل گرفتند و قوانین اساسی ماسونی تدوین شد. در کمبریج، با حضور فلاسفه و اندیشمندان برجسته، مفاهیم ماسونی با تکیه بر روش علمی و منطق فلسفی، به اوج تبلور خود رسیدند.

نور متأصله طبیعی: بنیاد مدرنیته آغازین

مفهوم محوری در این دوره، "تکوین نور متأصله طبیعی" است. این ایده، نه تنها نمادی از روشنگری و خردورزی است، بلکه اشاره به ظرفیت ذاتی انسان برای رسیدن به حقیقت، معرفت و کمال اخلاقی دارد. چگونه فراماسونری، با تأکید بر این نور درونی و با بهره‌گیری از نمادها و آیین‌های خود، به دنبال بیدار کردن این ظرفیت در اعضای خود بود؟ چگونه این ایده، با مفاهیم مدرنیته آغازین مانند خودآگاهی، خودبسندگی و استقلال فکری پیوند می‌خورد؟ این دوره به تحلیل این مسئله می‌پردازد که چگونه این ایده ماسونی، به مثابه یک نیروی محرکه فکری و اجتماعی، به شکل‌گیری پایه‌های تمدن مدرن یاری رساند.


این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و تمامی علاقه‌مندان به تاریخ فلسفه، تاریخ فراماسونری، و تاریخ روشنگری، فرصتی بی‌نظیر برای کشف ابعاد پنهان و کمتر شناخته شده از چگونگی شکل‌گیری جهان مدرن خواهد بود. آیا آماده‌اید تا در این سفر فکری به اعماق تاریخ و اندیشه، با ما همراه شوید؟

مشاهده بیشتر

شرایط دوره

مدرس

امیرحسین ابراهیم
پژوهشگر و نویسنده
  • 3 دوره

امیرحسین ابراهیم، پژوهشگر و نویسنده متولد 1361، دارنده پژوهشگر مطالعات فرهنگی از انگلستان است. آثار وی عمدتاً در حوزه فلسفه، جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی متمرکز شده‌اند. از جمله آثار تألیفی و ترجمه‌ای ایشان می‌توان به «یک هزاره کشمکش»، «درآمدی به خوانش سمینارهای لکان»، «احمد فردید: دگرثانی و صیرورت» و «تاریکخانۀ اندیشۀ غربی» اشاره کرد. آقای ابراهیم در آثار خود به بررسی مفاهیم کلیدی در تاریخ اندیشه و جامعه‌شناسی پرداخته و تلاش کرده است تا با رویکردی انتقادی، به تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

880000